Gestione volume con ampli

fantomas74

Vu+ Newbie
Ciao a tutti,
Ho appena acquistato un sinto che ho collegato in cascata al vu+, ma ho notato che c'è una grossa differenza do volume fra canali con audio dolby digital o stereo. C'è un modo per gestire il livello di volume di uscita a seconda del canale? Esiste una soluzione per avere un volume omogeneo fra i vari canali in caso di collegamento diretto con il sinto?

Ciao a tutti,
Ho appena acquistato un sinto che ho collegato in cascata al vu+, ma ho notato che c'è una grossa differenza do volume fra canali con audio dolby digital o stereo. C'è un modo per gestire il livello di volume di uscita a seconda del canale? Esiste una soluzione per avere un volume omogeneo fra i vari canali in caso di collegamento diretto con il sinto?

La differenza di volume è logico che ci sia.
In caso di comunicazioni digitali (DD/DD+/DTS) SENZA downnix attivo, sarà il sinto stesso che regola il volume perchè è lui che si occupa di elaborare la traccia audio digitale ricevuta dal box.
Nel caso di downmix ATTIVO allora sarà il box a comandare.

Suggerisco di trovare un compromesso tra i due apparati giocando con entrambi i volumi.

Il problema e' la gestione del "loudness normalization" che deve fare il decoder Dolby Digital presente nel sintoampli (quale?) che probabilmente non e' completamente conforme ai requirements della Dolby, oppure non e' ben configurato (se possiede delle impostazioni configurabili).

Con il mio sintoampli non ho questo problema.

Questo e' il punto fondamentale:
Programs without loudness normalization metadata are rendered at –23 LUFS.

Vedi:
Code:
New Requirements and Recommendations

The new requirements and recommendations listed in this document are issued in
response to the revised transmission loudness recommendations.

2.1  Assumptions

The requirements and recommendations described in this document assume that
broadcasting practices will ensure the following:
•  Loudness normalization metadata accurately indicates program loudness.
•  Programs without loudness normalization metadata are rendered at –23 LUFS.
Some of the following requirements may be waived in certain cases, such as regional
standards not compliant with ITU-R BS.1864 or EBU R128 recommendations.

2.2  Requirements

Include RF mode:

Consumer broadcast receivers containing a Dolby Digital, Dolby
Digital Plus, or Dolby Pulse decoder, and intended for DVB markets, must provide
RF mode dynamic range compression at the two-channel output. If Line mode is also
implemented, RF mode is the default setting.

Align loudness to –23 LUFS at the two-channel outputs:

Two-channel outputs of DVB products in RF mode match the level of –31 LUFS program output from Dolby
decoders to the level of a –23 LUFS program output from MPEG 1 LII decoders
within +1/–2 dB. This tolerance accommodates products intended for regions that
may adopt a –24 LKFS ungated measurement loudness specification.

Tip:  You can achieve level matching by setting the dynamic range control to RF mode
(providing 11 dB gain, which boosts the –31 LUFS program to –20 LUFS) and then
attenuating the output by 3 dB, resulting in a loudness of –23 LUFS.

The EBU recommendation for the level-matching method is shown in Figure 1.

Attachments

Last edited by a moderator:
Back